piątek, 24 października 2014

Wpuśćmy na bus-pasy motocykle oraz inne pojazdy poza godzinami szczytu!

Dziś składam do Prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej interpelację, w której proponuję udostępnienie bus-pasów motocyklistom oraz motorowerzystom. Praktyka taka funkcjonuje m.in. w Londynie oraz w Krakowie i przyczyniła się do wzrostu bezpieczeństwa kierujących jednośladami. 
 
W obu miastach po udostępnieniu bus-pasów motocyklistom spadła liczba wypadków.
 
O możliwość jazdy po bus-pasach w Łodzi od dawna postulują przedstawiciele środowiska łódzkich motocyklistów. Według mnie to dobry pomysł.
 
Pamiętajmy, iż nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami pozwala obecnie posiadaczom prawa jazdy kat. B z min. 3 letnim stażem kierować motocyklem o pojemności do 125 cm3. Tego typu pojazdów przybywa na łódzkich ulicach, a umożliwienie jazdy motocyklistom po bus-pasach może być zachętą do przesiadania się z samochodu osobowego na motocykl, co powinno spowodować zmniejszenie się liczby samochodów w Śródmieściu i korków na naszych ulicach. Sam skorzystałem z możliwości jazdy motocyklem do 125 cm3 i przyznam - to dobra alternatywa dla samochodu osobowego!
 
W interpelacji proponuję także udostępnienie bus-pasów wszystkim użytkownikom dróg poza godzinami szczytów komunikacyjnych. Dla przykładu: bus-pasy w Londynie funkcjonują jedynie w godz. 7-19, a w Warszawie wiele bus-pasów obowiązuje w godz. 6-10 oraz 14-19.
 
Myślę, że warto na ten temat rozpocząć publiczną dyskusję. Uważam, że udostępnienie bus-pasów innym uczestnikom ruchu (szczególnie na trasach gdzie częstotliwość autobusów poza godzinami szczytu jest mała) będzie dobrym rozwiązaniem. Bus-pasy potrzebne są głównie "w szczycie" i mają na celu nadać priorytet komunikacji zbiorowej. Dzięki nim autobusy nie stoją w korkach. Poza godzinami szczytu takiego problemu nie ma, a udostępnienie bus-pasów upłynni ruch samochodowy.

Brak komentarzy: