piątek, 28 marca 2014

Strachy na lachy, czyli cztery przykłady na niekompetencję Tomasza Treli oraz Jarosława Bergera

Wczoraj radni SLD Tomasz Trela oraz Jarosław Berger wystosowali list otwarty w sprawie budowy trasy W-Z. Wynika z niego, że hasło „im gorzej , tym lepiej” to już nie tylko przesłanie radnego Bergera, ale także motto wyborcze Tomasza Treli, który z ramienia SLD stara się o fotel prezydenta miasta.
Szkoda, że radny, który ma ambicję kierowania Łodzią wykazuje taką niekompetencję w oficjalnych komunikatach.
 
Po pierwsze, Łódź nie dysponuje zapewnieniem lecz umową o dofinansowanie, która została podpisana 20 grudnia 2013 roku, a jest to istotna różnica. Do dzisiaj z tytułu umowy miasto uzyskało już refundację środków w wysokości ponad 14 mln zł. Prace związane z przebudową trasy W-Z faktycznie rozpoczęły się w październiku 2013. Jednakże już wtedy miasto miało podpisaną pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (umowa z 3 sierpnia 2009). Na ten etap który rozpoczął się w październiku 2013 roku były zabezpieczone środki w budżecie miasta, które z chwilą podpisania umowy o dofinansowanie zostały uwolnione i pozwoliły na rozpisanie przetargu na kolejne etapy.
Po drugie, ostateczny wariant przebiegu trasy W-Z został wybrany po przeprowadzonych na początku 2012 roku konsultacjach. Za realizowanym wariantem głosowało ponad 66 % biorących udział w ankiecie. Warto dodać, iż był on także wykazany jako najkorzystniejszy w studium wykonalności, które jest podstawą do wniosku o dofinansowanie z UE.
 
Po trzecie, wariant wybrany przez mieszkańców w ankiecie i uznany w studium wykonalności za najkorzystniejszy,  zawiera takie rozwiązania techniczne i funkcjonalne jak tunel pod al. Mickiewicza od al. Kościuszki do ul. Piotrkowskiej i jest usytuowany na nim wspólny przystanek tramwajowy dla tramwajów jadących ze wschodu na zachód oraz z północy na południe Łodzi. Dzięki temu powstanie najważniejsze w Łodzi centrum przesiadkowe.
Po czwarte, faktycznie na liście w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju jest kwota 743 mln co oznacza tylko i aż możliwość zwiększenia wartości projektu, w tym wysokości poziomu dofinansowania, z której to możliwości właśnie korzystamy składając 12 marca br. stosowny wniosek do Ministerstwa. Gdyby na liście była inna kwota - taka możliwość byłaby dużo mniej prawdopodobna.
 
Nie wiem czym są podyktowane ataki radnych SLD na remont trasy W-Z; inwestycję na którą czeka obecnie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Retkini i tyle też mieszkańców Widzewa. Jestem przekonany, że jest to sprawa niekompetencji obu radnych. Gdyby bowiem ataki te nie wynikały z niekompetencji, a były efektem cynicznej kalkulacji przedwyborczej – oznaczałoby to wówczas, że Tomasz Trela chce budować szanse na swoją prezydenturę na straszeniu mieszkańców i uderzaniu w kluczowe dla łodzian projekty.

Brak komentarzy: